Blog
Wijzigingen bij Recip-e: dematerialisatie voorschriften
In het Actieplan eGezondheid was de dematerialisatie van voorschriften een van de speerpunten. De komende maanden wil Recip-e hierin verdere stappen zetten en wenst het over te gaan naar een volledige dematerialisatie van de ambulante voorschriften. In dit model wordt er geen papieren bewijs van elektronisch voorschrift meer afgedrukt en meegegeven met de patiënt. Deze dient zich dan naar de Apotheek te begeven en zijn voorschriften op te halen via zijn eID.
Om tot deze dematerialisatie te komen, hebben het Riziv en Recip-e de volgende stappen voorzien:
Stap | Deadline |
Expliciet maken van de geldigheidsdatum van een ambulant voorschrift | 1 november 2019 |
Aanpassing afdruk Bewijs van Elektronisch Voorschrift (inclusief geldigheidsduur) | 1 november 2019 - 1 februari 2020 |
Algemene verplichting tot elektronisch voorschrijven | 1 januari 2020 |
Afleverende applicaties compatibel met versie 1.28 | 30 april 2020 |
Extra informatie meesturen in aanmaak van het elektronisch voorschrift | 31 mei 2020 |
Voorschrijvende applicaties compatibel met versie 1.28 | 31 mei 2020 |
Gebruik van de SAM2 databank vereist | 31 mei 2020 |
Ambulant voorschrift ophalen via eID | Onbekend |
Slechts één product toelaten per ambulant voorschrift | Onbekend |
In dit uitgewerkt dossier op ons Extranet vindt u meer informatie over al deze stappen en de concrete implementatiestappen in Infohos Medicatiebeheer, Meddos en Infohos Apotheek.